مقاله قهوه

مقاله قهوه » استخدام کافه: ویژگی های شخصیت یک باریستای خوب

استخدام کافه: ویژگی های شخصیت یک باریستای خوب

آموزش باریستا

مهارت های فنی باریستا از درجه بندی آسیاب قهوه تا تغییر طرز تهیه، از اهمیت بالایی برخوردار می باشند – اما همه مان می دانیم که کار باریستا تنها به ساختن یک قهوه خوب ختم نمی شود. حتی اگر یک نفر قرمان باریستای جهان باشد، اگر از صحبت با مردم نفرت داشته باشد، در کافی شاپ موفق نخواهد شد.

یادگیری چگونگی شناسایی افراد با شخصیت و رفتار مناسب برای کار در یک کافه، کلید ایجاد یک تیم خوب است. و این به ویژه هنگامی درست است که شما به جای کارکنان با تجربه از کارآموزان استفاده می کنید.

به عنوان کسی که در یک دوره روان سنجی برای HR کار کرده است (به عنوان مثال ارزیابی شخصیت برای استخدام و ارتقاء)، اجازه دهید شما را با نشانه هایی که حاکی از مناسب بودن یک شخص برای نقش باریستا می باشند و اینکه چگونه می توانید در مصاحبه این نشانه ها را تشخیص دهید، آشنا سازم.

Barista2شخصیت تا چه اندازه مهم است؟ و آیا یک باریستا می تواند آن را تغییر دهد؟

شخصیت لزوما به معنی کار فردی نیست. یک باریستای خجالتی هم می تواند خدمات عالی به مشتریان ارائه دهد و یک فرد قدرتمند مستقل هم می تواند عضو قدرتمندی از تیم باشد.

با این حال، نشان دهنده ی نوع رفتاری است که فرد بیش ترین راحتی را با آن دارد. اگر کار فردی یک شخص برخلاف شخصیت وی باشد، این کار برای آن ها سخت تر و خسته کننده تر خواهد بود. در شرایط استرس زا ، و یا در پایان شیفت های طولانی، ادامه دادن به رفتار مثبتی که شما از ایشان انتظار دارید برایشان سخت تر خواهد بود.

در عین حال، چیزی به نام گزینه ی کامل و بی نقص وجود ندارد و صفات شخصیتی متفاوت می باشند. فردی که شلختگی کمی دارد نسبت به شخصی که بسیار شلخته است، بهتر می تواند خود را با قوانین آشپزخانه وفق دهد. علاوه بر این، فردی که می داند شلخته است و بسیار تلاشش می کند تا منظم و مرتب باشد، در حقیقت آن قوانین را بهتر از فردی که نظم متوسطی دارد، دنبال می کند.

شما فردی را می خواهید که ویژگی های شخصیتی، مهارت های فنی و عادت های کاریش به بهترین وجه با آنچه شما نیاز دارید، همخوانی داشته باشد. به جای اینکه صرفا بگویید «این شخص دقیق نیست، بنابراین من نمیتوانم او را استخدام کنم»، شما باید نحوه کار همه افراد کاندید را تجسم کرده و بهترین شخص را انتخاب کنید.

البته، همچنین باید به یاد داشته باشید که عملکرد خوب چیزی بیش از فقط مهارت و نگرش است. این مورد همچنین در رابطه با مدیریت خوب، انسجام تیمی و موارد دیگر می باشد. اما اگر کارکنان مناسبی را استخدام کنید، آنها را به خوبی آموزش دهید و به آن ها انگیزه داده و الهام بخش آنها باشید، یک تیم استثنایی در اختیار خواهید داشت.

بنابراین بیایید با نگاه کردن به برخی از ویژگی های شخصیت، انگیزه ها و نگرش هایی که می توانند برای باریستاها مفید باشند و همچنین سوالات بالقوه ی مصاحبه ای که می توانید از آن ها استفاده کنید، شروع کنیم.

معاشرت پذیری و خوشایند بودن باریستا

خوش اخلاق ماندن و خوش صحبت بودن برای تمام طول روز کار هر کسی نیست. یک باریستای خوب، حتی در دقایق پایانی شیفت ۱۲ ساعته، تعاملات خوب را گسترش می دهد، می داند چگونه راحتی مشتریان را فراهم آورد، و باعث شود کافه، حسی مانند خانه را داشته باشد. و این حرف مرا بعنوان یک فرد درونگرا که مجبور بود این کار را هنگام کار در کافه ها انجام دهد، قبول کنید که ما می توانیم اخلاقیات را ظاهر سازی کنیم، اما این کار به مرور زمان خسته کننده می شود. بنابراین اگر باریستای جدید شما به نظرتان تنهایی را ترجیح می دهد، بهتر است وی را بیش تر مورد بررسی و کاوش قرار دهید.

راهنمای دم آوری قهوه : سه مرحله دم آوری قهوه به روش چکه ای چیستند؟

چگونه می توان این را تشخیص داد:

این چیزی است که شما باید هنگام استخدام بگویید: “هر باریستایی مشتریان کابوس وار و مشتریان مورد علاقه خود را دارد. آیا می توانید کمی درباره ی مشتریان خود برایم توضیح دهید؟” اگر متقاضی قبلا هرگز به عنوان پیشخدمت کار نکرده باشد، می توانید این سوال را به انواع دیگری از مشتری ها، اعضای تیم یا حتی همکلاسی ها یا همسایگان تغییر دهید.

اگر مشتری مورد علاقه وی برای وی عادت به تعریف داستان هایی از نوه هایش داشت، احتمالا بهترین فرد را برای کافه خود پیدا کرده اید. اما اگر مشتری مورد علاقه آن ها همیشه دقیقا چیزی که می خواست سفارش دهد را می دانست، هرگز باعث ایجاد صف نمی شد و هرگز تقاضای قهوه بسیار داغ را نمی کرد، این گزینه احتمالا به بازده بیش از روابط اهمیت می دهد.

barista4

 

انعطاف پذیری باریستا

یک کافی شاپ می تواند یک مکان شلوغ و آشفته باشد. صف ها بدون هشدار توسعه می یابند، عدم توانایی در تمیز کردن ظروف کثیف رسیدگی به موقع به همه مشتریان را تقریبا غیر ممکن می کند، و یک باریستای فاقد صلاحیت باعث می شود برنامه ریزی به یک کابوس تبدیل شود. شما نیاز به کارکنانی خواهید داشت که انعطاف پذیر باشند.

چگونه می توان این را تشخیص داد:

خبر خوب این است که اگرچه همه می دانند که انعطاف پذیری یک ویژگی خوب است، اما اکثر تازه کارها همچنین می دانند که این سوال عواقب واقعی در پی دارد. برای این که در این مورد به نتیجه برسید، بر روی تجربه کار قبلی آن ها یا شخصیت آن ها کمتر تمرکز کرده و بیش تر بر روی انتظارات آن ها از این شغل تمرکز کنید.

دقیق بودن باریستا

کافی شاپ های ویژه یک چیز بسیار مهم به مشتریان ارائه می دهند: کیفیت. و آن نیاز به دقت در تمام مراحل دارد، از نسبت دانه های قهوه گرفته تا استفاده از تنظیمات مناسب دستگاه آسیاب قهوه .

فراموش نکنید که یک کافی شاپ همچنین نیاز به رعایت ضروریات بهداشتی و ایمنی دارد. تنها یک بازدید از طرف مأمور بهداشت محیط می تواند باعث ایجاد مسائل جدی شود. به این دلیل، دقیق بودن امری کلیدی است.

چگونه این را تشخیص دهیم:

اگر مستقیما از هر یک از مصاحبه شونده ها در این مورد سوالی بپرسید ادعا خواهند کرد که این ویژگی را دارا می باشند. برای بررسی اینکه آیا کارکنان شما واقعا دقیق هستند، با علائم آشکار شروع کنید: آیا CV آنها بطور دقیق نوشته شده است؟ آیا اشتباه و خطایی وجود دارد؟ آیا آنها دستورالعمل های پس استخدامی را کاملا دنبال کرده اند؟

سپس، در مصاحبه، چند وضعیت را شرح دهید که در آن کاندیدا باید بین دقت و یک ویژگی مثبت دیگر – مثلا کارآیی یا خدمات مشتری- یکی را انتخاب کند.

طرز استفاده از فرنچ پرس چگونه است؟

به عنوان مثال: “یک صف طولانی وجود دارد. آیا شما برای صرفه جویی در وقت و ارائه خدمات بهتر به مشتری، از وزن کردن خود داری می کنید؟ ”

barista1پیروی از قوانین

قوانین سختگیرانه بهداشت و ایمنی ؛ کارهای کافی شاپ را تحت الشعاع قرار می دهند و شما باید اطمینان حاصل کنید که آیا باریستای شما آن ها را مو به مو اجرا کند. این نکته نیازی به توضیح بیشتر ندارد: شما به عنوان مدیر یا مالک کافی شاپ، می دانید که این امر چقدر مهم است.

چگونه به این مورد می توان پی برد؟

باز هم، اگر مستقیما از هر یک از مصاحبه شونده ها در این مورد سوالی بپرسید ادعا خواهند کرد که این ویژگی را دارا می باشند. بنابراین باید در مورد چگونگی پرسیدن راجع به آن دقت کنید. ابتدا سعی کنید آن را در برابر سایر ویژگی های مطلوب قرار دهید – مانند شکستن یک قانون برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان. فرد استخدام شونده در این شرایط چه کاری انجام می دهد؟

شما همچنین می توانید از آن ها بخواهید تا در مورد قوانینی که در محل کار قبلیشان وجود داشت و آن ها از آن قوانین خوششان نمی آمد، اطلاعاتی در مورد نگرش های فردی آن ها بدست آورید. از آنها بخواهید که ابتدا آن قانون را به شما توضیح دهند، تا بدانید که آیا آنها در مورد قانونی صحبت می کنند که واقعا مسئله ساز بود یا نه. سپس، پاسخشان را بررسی کنید. اگر آنها قانون را نشکسته باشند، یا هنگام شکستن آن ناراحت می شدند، می دانید که طرف مقابل در کل از قوانین پیروی می کند.

 

سازگاری تیمی باریستا

کار گروهی برای کار باریستا یک امر کلیدی به حساب می آید. با تقسیم مسئولیت ها و پشتیبانی از یکدیگر، کارکنان شما می توانند اطمینان حاصل کنند که قهوه های سریع و با کیفیت بالایی در اختیار مشتریان قرار می دهند. اما یک شخص خود رای را پشت بار قهوه قرار دهید، کسی که از کارکنان جدید حمایت نمی کند و هنگامی که از وی می خواهید میزها را جابجا کند، زورش می آید، خیلی زود خواهید دید که همه چیز از هم می پاشد: روحیات تیمی، کیفیت، خلاقیت …. و در نهایت سود و منفعت.

چگونه می توان این مورد را تشخیص داد:

این مورد شبیه به معاشرت پذیری است: به جای اینکه از آن ها بپرسید تا چه اندازه در کار گروهی خوب هستند، از آنها درباره تیم های رویایی و کابوس وارشان بپرسید.

اگر تیم کابوس وار آن ها پر از افراد غیر رقابت جویی بود که به آرامی کار کرده و پر از اشتباه بودند، می دانید که آن ها بازده و رقابت جویی را ترجیح می دهند. با این که این صفت بدی نیست، اما اگر تیم کابوس وار آن ها پر از افرادی بود که از بقیه حمایت نمی کردند، این نشان می دهد که انسجام تیمی برای این فرد مهم می باشد.

البته واضح است که شخص ایده آل شما کسی است که به هر سه مورد، یعنی بازده، رقابت جویی و انسجام تیمی بها دهد. البته نباید زود قضاوت کنید. مثلا اگر یکی از آن ها گفتند کار با اعضای بی احتیاط تیم را دوست نداشتند، نباید آن ها را فورا خط بزنید. بلکه می توانید اطلاعات بیش تری کسب کنید. از آن ها بپرسید که سعی کردند مشکل را حل کنند، و اینکه این کار چه تأثیری بر روی روابط آن ها با همکارانشان داشت.

چرا دوره ها و آموزش های رسمی قهوه یک سرمایه گذاری محسوب می شوند؟

اگر آن ها به شما بگویند که در ساعات آرام، به همکارانشان در مورد چگونگی استفاده بهتر از تجهیزات توضیحاتی دادند، این نشان می دهد که آن ها خواهان بهتر کردن تیم هستند.

barista3

هوش احساسی باریستا

باریستا بودن بسیار استرس زا است. شیفت ها سخت و پر زحمت می باشند، مشتریان اکثرا گله می کنند و محیط اغلب گرم، پر سر و صدا و شلوغ است. کلید حل این مشکلات هوش احساسی می باشد: قابلیت شخص در شناخت احساسات آن ها، درک این که چرا این احساسات را دارند و جلوگیری از تأثیر آن بر روی کارها و رفتار های آن ها.

چگونه این مورد را تشخیص دهیم؟

هوش احساسی راجع به هیچگاه خسته نشدن یا احساساتی نشدن در کار نمی باشد – در مورد مدیریت این احساسات می باشد. بنابراین راه حل این مورد ساده است: در مورد مواقعی که فرد متقاضی شغل در آن ها دچار استرس، عصبانی، یا ناراحت شده است بپرسید. از آنها بپرسید که چرا آن حس را داشتند و چگونه آن را مدیریت کردند. آیا آنها فکر می کنند که کار درستی انجام داده اند؟ اگر همان اتفاق دوباره بیافتد، این بار چگونه رفتار خواهند کرد؟

باریستا کیست؟

مهارت های دیگری که ممکن است به کار شما بیایند

با این که ما ویژگی های کلیدی شخصی و رفتاری باریستا را ذکر کردیم، هر کافی شاپ با کافی شاپ دیگر فرق دارد در نتیجه نقش باریستاها هم متفاوت است.

اگر به دنبال یک مدیر یا معاون مدیر هستید، بهتر است به دنبال ابتکار عمل باشید. از سوی دیگر، برای یک باریستای معمولی، بهتر است به دنبال فردی باشید که در تبلیغ فروش خوب است (اعتماد به نفس دارد، هدف گذاری را دوست دارد، از چالش استقبال می کند) یا در رسیدگی به گله های مشتریان مهارت دارد (صبور است، همدردی می کند، و با درایت است).

اگر می دانید که برخی از اعضای تیمتان به قهوه علاقه دارند، اما از آنچه که شما می خواهید شلخته تر هستند، می توانید از یک فرد منظم و دقیق برای کمک به ایجاد نظم بیشتر استفاده کنید. از سوی دیگر، اگر می دانید که اعضای خاصی از تیمتان دارای مهارت های فنی خوبی می باشند، اما اعتماد به نفس کمی دارند، فردی با انگیزه و مهربان که گرایشی به سمت تحت تأثیر قرار دادن دیگران دارد، می تواند فرد خوبی برای استخدام باشد.

و اگر در تیم خود افرادی با شخصیت های مختلف دارید که با هم سازگاری ندارند، شخصی با مهارت بالا در گوش دادن، ابراز همدردی، و متقاعد کردن یا با مهارت خوبی در مذاکره می تواند به آرام کردن اوضاع کمک کند.

برای اینکه واقعا شخصی که استخدام می کنید بهترین فرد باشد، نباید فقط به لیستی از ویژگی های مهم و کلی باریستا تکیه کنید. قبل از اینکه شروع به ایجاد این فهرست بندی شغلی کنید، بنشینید و مهارت های دیگری که لازم است باریستاهای شما داشته باشند را پیدا کنید.

چیزی به نام باریستای بی نقص و کامل وجود ندارد. با این حال، باریستایی وجود دارد که کاملا مناسب کار کافی شاپ، تیم و انتظارات شما می باشد. و این وظیفه ی شماست که شخص مناسب را پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من
وبلاگ
خانه