مقاله قهوه

مقاله قهوه » چیزهایی که باید قبل از خرید دستگاه اسپرسو بدانید

چیزهایی که باید قبل از خرید دستگاه اسپرسو بدانید

دستگاه اسپرسو

آیا می خواهید یک دستگاه اسپرسو بخرید اما انتخاب های مختلف شما را به فکر انداخته اند؟ مطمئن نیستید که در یک دستگاه نیمه هوشمند سرمایه گذاری کنید یا یک دستگاه نیمه اتوماتیک؟ آیا برایتان جای سوال است که دستگاه قهوه ساز جدیدتان به تنظیم مشخصات فشار نیاز دارد؟  برای خرید بهترین دستگاه برای خانه، کافه یا کسب و کار خود نگاهی به این راهنما بیاندازید.

یک باریستا در حال کار کردن با دستگاه اسپرسو

یک باریستا در حال کار کردن با دستگاه اسپرسو

نصب دستگاه اسپرسو ساز صنعتی جدیدتان آنقدر ساده نیست که فقط آن را سفارش دهید و به برق بزنید. در سال­هایی که تکنسین و سرویس ­دهنده ماشین ­آلات قهوه بودم، در ساخت و ساز تعداد زیادی کافه درگیر بودم که نمی­توانم به یاد بیاورم. و تقریباً با هر نصب جدید، مشکلی در مکان وجود داشت که باید مورد توجه قرار می­گرفت.

عواملی که باید در نظر داشته باشید

دستگاه های خوب زیادی وجود دارد، اما آنچه برای یک نفر جواب می دهد ممکن است برای فرد دیگری بهترین انتخاب نباشد. قبل از هر تصمیم گیری، باید آنچه را که از یک دستگاه انتظار دارید، در نظر بگیرید. در اینجا فهرستی از چیزهایی که باید در موردشان فکر کنید آمده است:

  • کیفیت اسپرسو
  • زمانی که برای تهیه اسپرسو طول می کشد
  • محل نصب (فضا و زیرساخت موجود)
  • کارموجود
  • مصرف کننده هدف (شما، همکارانتان، مشتریانی که پول پرداخت می کنند)
  • این که آیا لاته درست می کنید یا نوشیدنی های دیگر
  • هر گونه ترجیحات شخصی (طراحی، تولیدکننده، کشور تولید و غیره)
  • قیمت

اما برای انتخاب آگاهانه، باید ببینیم که قصد دارید در چه مکانی شات های قهوه را آماده کنید.

دستگاه اسپرسو با نمایشگر دیجیتال. عکس: رافائلا رُسی، Aventuras da Barista

دستگاه اسپرسو با نمایشگر دیجیتال. عکس: رافائلا رُسی، Aventuras da Barista

انتخاب دستگاه اسپرسو  برای یک کافه

دستگاه های حرفه ای به شما امکان کنترل بیشتر اسپرسو را خواهند داد. عوامل متعددی وجود دارد که بر طعم، عطر و کیفیت اسپرسو تاثیر می گذارد: اندازه درجه آسیاب شدن دانه قهوه، فشار، دما، زمان استخراج و غیره. بعضی از دستگاه ها به خوبی امکان تنظیم این عوامل را در اختیار شما می گذارند به طوری که می توانید بر اسیدیته، طعم و مزه برجسته، و یا نقص های پوشیده تاکید کنید.

دستگاه می تواند خطاهای انسانی را کاهش دهد، اما یک باریستای خوب که دستگاه خود را درک می کند برای درست کردن اسپرسوی با کیفیت ضروری است. بعضی از دستگاه های حرفه ای دارای نمایشگر لمسی هستند که به راحتی می توان از طریق آن اسپرسو را کنترل کرد. اما اگر خراب شود، آیا هنوز هم می توانید از دستگاه استفاده کنید و آیا باریستای شما می داند چگونه این عوامل را به صورت دستی کنترل کنند؟

دستگاه اسپرسو Astoria. عکس: رافائلا رُسی، Aventuras da Barista

دستگاه اسپرسو Astoria. عکس: رافائلا رُسی، Aventuras da Barista

قبل از اینکه یک دستگاه  اسپرسو را انتخاب کنید، در نظر بگیرید که وقتی چند نوشیدنی را به صورت همزمان درست می کند، چگونه کار می کند.

ذخیره سازی دانه سبز قهوه : برای کنترل دانه های سبز قهوه به چه فاکتورهایی نیاز دارید؟

به چند سری خروجی نیاز دارید؟ آیا بیش از یک دستگیره ی بخار می خواهید؟ داشتن بیش از دو سری خروجی می تواند به جلوگیری از در صف ماندن سفارشات کمک کند، اما تمیز کردن و مراقبت بیشتری خواهید داشت. همچنین به فضای بزرگی نیاز دارید که دستگاه جاگیری را در آن قرار دهید.

از فروشنده در مورد تعداد دیگ های بخار و اینکه بعد از گرفتن یک شات چقدر طول می کشد تا فشار برگردد، سوال کنید.  پایداری فشار برای ثبات غلظت قهوه مهم است و پایدارترین مدل ها حداقل دارای دو دیگ بخار هستند. در یک کافه ی شلوغ، باید اطمینان حاصل کنید که اسپرسوها حتی در اوج شلوغی نیز ثبات دارند.

یک شات اسپرسو. عکس: کافه طلسم

یک شات اسپرسو. عکس: کافه طلسم

ممکن است شما یک دستگاه با فشار متغیر بخواهید. پروفایل های فشار مختلف می تواند نتایج نهایی عمدتاً متفاوتی ایجاد کند. در برخی موارد تنظیم فشار می تواند باعث تغییر جریان و بهبود استخراج شود.

اگرچه ممکن است فکر کنید که فقط جریان ثابت آب را می خواهید، اما پروفایل جریان خروجی آب، راه دیگری برای دستکاری در عصاره گیری قهوه است. آیا دستگاه شما این اجازه را می دهد؟ و آیا برای شما مهم است؟

در اینجا عوامل دیگری که باید قبل از خرید یک دستگاه برای کافه در نظر بگیرید آمده است:

  • ببینید چقدر طول می کشد که دستگاه هنگام روشن شدن گرم شود.باید اطمینان حاصل کنید که هر روز صبح وقتی درب کافه خود را باز می کنید، دستگاه آماده کار خواهد بود.
  • اگر قصد دارید نوشیدنی های لاته سرو کنید، بررسی کنید که کار کردن با دستگیره ی بخار چقدر آسان است.برخی از دستگاه ها در کنترل دستگیره ی بخار نسبت به دیگران دقیق تر هستند.
  • مصرف انرژی را بررسی کنید.دستگاه های بزرگ نیاز به قدرت بیشتری دارند، اما برخی از مدل ها دارای گزینه های صرفه جویی در انرژی هستند.
  • برخی از مدل ها به نصب فیلترهای آب نیاز دارند.آیا این یک گزینه واقع بینانه برای کسب و کار شماست؟
دستگاه اسپرسو با صفحه نمایش دیجیتال. عکس: رافائلا رُسی، Aventuras da Barista

دستگاه اسپرسو با صفحه نمایش دیجیتال. عکس: رافائلا رُسی، Aventuras da Barista

انتخاب یک اسپرسو ساز خانگی

اگر به طور مرتب در مسیر رفتن به سر کار قهوه می نوشید، یک دستگاه اسپرسوی خانگی می تواند سرمایه گذاری خوبی باشد. اما چقدر زمان و انرژی می خواهید به فنجان قهوه ی روزانه خود اختصاص دهید؟ هنگام انتخاب یک دستگاه خانگی، ملاحظات مختلفی وجود دارد.

تمام دستگاه های اسپرسو نیاز به تعمیر و نگهداری دارند: تمیز کردن تفاله ی قهوه یا خالی کردن کپسول ها، تمیز کردن سینی قهوه ساز ، پر کردن قسمت آب، و غیره. اما باید در نظر بگیرید که آیا می خواهید دستگاهی بخرید که سری های قابل جداسازی داشته باشد یا نه. این همان قسمتی از دستگاه است که portafilter  را در آن قفل می کنید.

قهوه ترکیبی یا Coffee Blending

بعضی از دستگاه ها دارای بخش های هستند که برای تمیز کردن یا بازرسی به آسانی باز می شوند. دستگاه های دیگر دارای سیستم دم آوری توکار هستند که به صورتی طراحی شده است که خودکار تمیز شود. البته اگر مشکلی پیش بیاید می تواند پیچیده و دشوار باشد.

اگر دوست دارید به صورت عملی وارد شوید، دستگاهی تهیه کنید که پورتافیلتر و گروپ دم آوری آن قابل جدا شدن باشد. اگر ترجیح می دهید دستگاه به صورت خودکار خودش را تمیز کند، اگر چیزی خراب شد، ممکن است لازم باشد برای سرویس کردن آن پولی پرداخت کنید.

درست مانند دستگاه های حرفه ای، شما باید فشار پمپ را نیز در نظر بگیرید. این فشار است که معین می کند چقدر عطر و طعم از قهوه استخراج شود، و همچنین کیفیت کف روی اسپرسو را تعیین می کند. به دنبال دستگاهی باشید که 9 bar یا بیشتر فشار داشته باشد.

دستگاه های دستی

دستگاه های دستی برای ایجاد فشار مورد نیاز برای استخراج، از یک اهرم استفاده می کنند. آن ها عالی به نظر می رسند و قطعاً بازار خود را دارند، اما به تلاش زیادی نیاز دارند. بعید است که از یک دستگاه دستی برای استفاده روزمره خود استفاده کنید.

دستگاه های نیمه حرفه ای

به نوبه ی خود، ممکن است فکر کنید که یک دستگاه حرفه ای یا نیمه حرفه ای با یک سری خروجی و یک دستگیره ی بخار می خواهید. آن ها اجازه می دهند نوشیدنی های اسپرسو را مانند یک کافه آماده سازی کنید. اما مهم این است که بدانید که یک دستگاه پیچیده مناسب شما هست یا نه.

با استفاده از دستگاه های نیمه پیشرفته، شما باید پارامترهای اسپرسو را مانند یک باریستا کنترل کنید: تنظیم اندازه آسیاب، مقدار قهوه آسیاب شده، فشار دستگاه و غیره. برای یادگیری این موارد به زمان نیاز دارید. ممکن است از این لذت ببرید؛ در آن صورت، به پیش بروید، آن را خریداری کنید، و از تسلط بر این پارامترها لذت ببرید.

با این حال، اگر شما هر روز صبح فقط یک نوشیدنی سریع و آسان می خواهید، این نوع دستگاه مناسب شما نیست.

دستگاه اسپرسو BREVILLE. عکس: Cultura Coffee

                              دستگاه اسپرسو BREVILLE. عکس: Cultura Coffee

دستگاه های نیمه اتوماتیک و فوق اتوماتیک

اگر استفاده از دستگاه نیمه پیشرفته، کار اضافی به نظر می رسد، یک دستگاه نیمه اتوماتیک را در نظر بگیرید. این دستگاه ها مقداری از کار شما کم می کنند.

ویژگی های مشترک آن ها صفحه نمایش دیجیتال، دکمه های قابل برنامه ریزی، پیش آسیاب، پیش تزریق و کنترل دما را شامل می شود. یک برنامه را انتخاب کنید و دکمه ای را فشار دهید. احتمالش کم است که کارتان خراب شود، و هنوز هم کنترل دست شماست.

روش تنظیم دمای آب دستگاه اسپرسو ساز

استفاده از دستگاه های فوق اتوماتیک حتی از این هم ساده تر است. پمپ را با یک سوئیچ روشن/خاموش راه اندازی کنید و زمانی که عصاره گیری کامل شد، آن را متوقف کنید. این دستگاه بیشتر کار را برای شما انجام می دهد. این محبوب ترین نوع دستگاه برای استفاده در منزل است.

یک باریستا در حال بخاردهی شیر در کافه ای در بارسلونا، اسپانیا. عکس: فرناندو پوکاسنگر

                                                 یک باریستا در حال بخاردهی شیر در کافه ای در بارسلونا، اسپانیا. عکس: فرناندو پوکاسنگر

دستگاه های اتوماتیک و کپسولی

دستگاه های اتوماتیک تمام کار را انجام می دهند. تنها اطمینان حاصل کنید که قهوه و آب را پر کرده اید و یک دکمه را فشار دهید. این دستگاه ها اجازه نمی دهند که شما بر عصاره گیری کنترل داشته باشید، اما با تلاش اندک اسپرسوی تقریباً با ثباتی ارائه می کنند.

دستگاه های کپسولی تقریباً به طور کامل از خطای انسانی جلوگیری می کنند. مخزن آب را پر کنید، یک کپسول قهوه ی پلمپ شده را داخل دستگاه بگذارید و یک دکمه را فشار دهید.

این دستگاه ها تفاله ی قهوه ای برای تمیز کردن باقی نمی گذارند، اما تاثیرات زیست محیطی ظرف های یکبار مصرف را نیز در نظر داشته باشید. برخی از تولیدکنندگان نسخه های بازیافت شده و زیست تخریب پذیری را معرفی می کنند، اما آیا واقعاً به کپسول نیاز دارید؟ بسیاری از دستگاه های اتوماتیک تنها یک گوی قهوه شسته و رفته باقی می گذارند که به راحتی تمیز می شود.

آن ها همچنین در صنعت قهوه تخصصی آوازه ی خوبی ندارند. شما همچنین به استفاده از کپسول های موجود برای مدل دستگاهتان محدود هستید- و اکثر برندهایی که کپسول ها را می سازند بازیکن موج دوم قهوه هستند. اما  بازار کپسول های قهوه ی تخصصی در حال رشد است، با برندهایی که برای ساخت پادهای قهوه مخصوص با کیفیت بالا تلاش می کنند که گاهی اوقات قابل تجزیه نیز هستند.

کپسول های قهوه. عکس: رافائلا رُسی

کپسول های قهوه. عکس: رافائلا رُسی

انتخاب یک دستگاه برای کسب و کارتان

بعضی از کسب و کار ها قهوه را به عنوان یک ویژگی افزوده ارائه می کنند. شاید بخواهید در سالن، مغازه ی خرده فروشی یا باشگاه خود، یک فنجان قهوه نیز ارائه دهید. در این مورد، احتمالاً یک دستگاه قابل اعتماد، سریع و آسان می خواهید. بسته به برندتان، توانایی کنترل اسپرسو ممکن است کمتر اهمیت داشته باشد. همین احتمال برای کسب و کاری که قهوه را برای کارکنانش ارائه می کند، اِعمال می شود.

برای یک فنجان قهوه ی با ثبات با حداقل تلاش، دستگاه های اتوماتیک و کپسولی، و یا حتی دستگاه های قهوه فروش خودکار، محبوب هستند. همچنین قهوه سازهای عمده ی دارای گواهی SCA نیز وجود دارند که قهوه را با استانداردهای موج سوم درست می کنند و به شما اجازه می دهد دستور دم کردن را با توجه به قهوه تنظیم کنید.

یک باریستا در حال بخار دادن شیر. عکس: canabeans

یک باریستا در حال بخار دادن شیر. عکس: canabeans

در هنگام خرید یک دستگاه اسپرسو، عوامل بسیاری وجود دارد که باید در نظر بگیرید. با فکر کردن به این نکات، شما می توانید بهترین انتخاب را برای شرایط خود داشته باشید. و نگران خرید کردن نباشید، تحقیق کنید و سوال بپرسید. هنگامی که اسپرسوی خوشمزه را بچشید می فهمید که این سرمایه گذاری ارزشش را داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من
وبلاگ
خانه