مقاله قهوه

مقاله قهوه » قهوه میکرو لات در مقایسه با قهوه ماکرو لات : تفاوت چیست؟

قهوه میکرو لات در مقایسه با قهوه ماکرو لات : تفاوت چیست؟

قهوه میکرو لات در مقایسه با قهوه ماکرو لات : تفاوت چیست؟

تعاریف انعطاف پذیر زیادی برای قهوه وجود دارد. قهوه میکرو لات با قهوه ماکرو لات (یا به اصطلاح من محصولات جمعی) از جمله اصطلاحاتی هستند که بسته به فردی که از او سوال می کنید فرق می کنند. پس بررسی می کنیم که تفاوت بین محصولات کوچک یا بزرگ  چیست؟ آیا کیفیت مشابه دارند؟ کدام یک برای چه کسی خوب است یا آیا زمانی وجود دارد که یکی انتخاب بهتری نسبت به دیگری باشد؟

تفاوت قهوه میکرولات و مایکرولات

قهوه میکرو لات چیست؟

بهتر است ابتدا با میکرو لات ( محصول کوچک ) شروع کنیم. Coffee Shrub آن را به عنوان محصول تولید شده به صورت جداگانه، چیده شده یا فرآوری شده به طور جداگانه تعریف می کند که ویژگی خاصی دارد. به طور مشابه، Roasterie blog از تشبیه یک باغ سیب و جدا کردن سیب های چند درخت عالی و فروش جداگانه آنها توسط کشاورز استفاده می کند. قهوه برند هایی که در دسته محصول جمعی قرار می گیرند طعم و ویژگی منحصر به فردی دارند. آنها خاص هستند”.

بسیاری از قهوه دوستان با این ایده موافق هستند- خاص بودن محصول کوچک. ولی این ایده به طور ظریفی پیشنهاد می کند که محصولات جمعی در حالی که ممکن است خوب باشند در سطح پایین تری قرار گرفته اند. در Genuine Origin که من مدیر رسانه های اجتماعی و محتوای آن هستم تعاریف کمی فرق می کنند. محصولات کوچک مقدار کمتری از قهوه را تشکیل می دهند ، بله – جعبه های کمتری از آنها نسبت به محصولات جمعی دریافت می کنیم. و آنها خوشمزه هستند، ولی بهتر از محصولات جامعه نیستند. در مدل ما، آنها به سادگی دو عملکرد دارند- یا به ما و برشته کنندگانی که از ما خریداری می کنند خدمات رسانی می کنند.

قهوه میکرو لات (محصول کوچک)  و قهوه ماکرو لات ( محصول بزرگ) : تفاوت چیست؟

محصول کوچک ممکن است نماینده یک تولیدکننده یا ده تولیدکننده و یا حتی بخشی از مزرعه یک تولیدکننده باشد- یا چند صد تولیدکننده، درست مانند بسیاری از قهوه های بدست آمده از اوگاندا، تانزانیا و قهوه کنیا ۱۰۰ درصد عربیکا که در آنها بیشتر تولیدکنندگان زمین های بسیار کوچکی داشته و یا حتی از باغچه خانه خود استفاده می کنند.

تیم های ما این محصولات را انتخاب یا ایجاد می کنند زیرا خوشمزه و منحصر به فرد هستند- شاید شرایط آب و هوایی یا باروری یا سن درختان چیزی جذاب حاصل کرده است. چیزی که سال قبل وجود نداشت و سال بعد نیز وجود نخواهد داشت. ما خوشحالیم که آن را به مشتریان خود ارائه می کنیم تا مشتریان آنها نیز لذت ببرند. دنبال چیز خاصی هستید که برای مدت کوتاه ارائه کنید؟ به محصول کوچک فکر کنید.

محصولات جمعی یا محصولات بزرگ در مقابل نشان دهنده مشخصات طعمی یک منطقه خاص و جامعه تولیدکنندگان هستند- شاید شکلاتی و گیلاس یا گلی و اسیدی. ما دانه هایی را گرد هم جمع می کنیم که مطمئن هستیم مشخصات خاصی را ایجاد می کنند که مورد قبول مشتریان خواهد بود و فروش مستمری در طول سال و سال های بعد خواهند داشت. در یک سال، شاید بیست تولیدکننده این مشخصات را ایجاد کنند؛ سال بعد شاید دو زمین قهوه دارای خصیصه های گل دار باشند که در این صورت آن دو را به عنوان محصول کوچک ارائه کرده و تولید محصول جمعی را به 18 تولیدکننده دیگر می سپاریم، یا 18 تولید کننده با چهار تولیدکننده دیگری که قهوه هایشان تکمیل کننده مشخصات است.

مساله هیچ وقت قربانی کردن کیفیت نیست، بلکه ایجاد قهوه ای است که مشتریان بتوانند روی آن حساب کنند. آنها می توانند این قهوه را در خانه خود خرد کرده یا برشته کنند و هیچ وقت نگران در دسترس نبودن آن نباشند. در رابطه با تولیدکنندگان، دانستن این که می خواهیم هر سال از آنها خرید کنیم یک آرامش خاطر است. ولی اگر به هر دلیلی یک محصول انتظارات را برآورده نکند، برای مثال اگر بازده را کاهش دهد، روی هیچ کسی به تنهایی حساب نمی کنیم. برای اطمینان از وجود قهوه به کل جامعه نگاه می کنیم.

بهترین روش نگهداری از پودر قهوه

از نظر تخصصی تفاوت قهوه ها در چیست؟

چرا قهوه های ماکرو لات ( محصولات بزرگ ) واقعا محصولات جمعی هستند؟

فرناندو بارزونا ، رئیس Genuine Origin و خالق آن می گوید: “یک مزیت دیگر این است که در طول زمان تولیدکنندگان را به برشته کنندگان ارتباط می دهد تا حسی از اجتماع در زنجیره تامین ایجاد شود”.

یک خریدار قهوه سبز که از گل های یاسمن مانند Mata de Plátano لذت می برد می تواند به این منطقه واقع در هندوراس رفته و جامعه ای را ملاقات کند که با تیم ما همکاری می کنند تا این قهوه را تولید کنند. آیا همین تولیدکنندگان سال دیگر به تولید این قهوه کمک خواهند کرد؟ خیر. ولی اکثریت آنها تغییر نخواهند کرد. این یک تلاش جمعی است- محصول جمعی.

همچنین قابل ذکر است که شاید این ایده ضمنی وجود داشته باشد که کیفیت محصولات قهوه جمعی پایین تر است، زیرا ترکیبی هستند- یعنی معلوم نیست چه چیزی در آنها هست و سهم هر کسی چقدر بوده. ولی در محصولات جمعی ما سهم هر کس، منشا، میزان و درجه کیفیت کاملا مشخص است. این اطلاعات است که به بهترین شکل تلاش می کنیم در برگه های اطلاعاتی هر قهوه به اشتراک بگذاریم.

معضل پایداری

اغلب اوقات می شنویم که خریداران قهوه سبز با تولیدکننده دیدار کرده و خرید بهترین محصول او را تضمین می کنند. این کار موجب آرامش خیال تولیدکننده می شود- او دیگر یک خریدار دارد- و موجب می شود که خریدار از ارتباط خود با مزرعه و انجام یک کار خوب در دنیا راضی باشد. ولی این ایده یک ارزش مصنوعی دارد. ایده این است که خریدار با کنار زدن واسطه ها و پیشنهاد کردن یک قیمت منصفانه کار خوبی انجام می دهد (فکر نکنید که این تولیدکننده حال باید راهی برای فروش محصولات کمتر ویژه خود پیدا کند). می توانیم این ایده را درک کنیم. این ایده که قهوه قابل استناد به یک فرد به معنای کمک یا حمایت خریدار است خاص است. یا می توان گفت که این قهوه خیلی خیلی خوب بوده است زیرا از فردی بدست آمده که نام او را می دانیم. می توان این قهوه را به یک فرد نسبت داد و مراقبت او از آن را تصور کرد. این مساله دال بر کیفیت است.

ولی مکان هایی که منابع بسیار کمتری داشته و شاید هرگز نتوانند قهوه خود را به صورت مستقل عرضه کنند چه؟ زمانی که قهوه های دارای بهترین کیفیت طبقه بندی می شوند، با یک یا دو هکتار زمین قهوه کافی بدست نمی آید تا به صورت مقرون به صرفه و کافی به عنوان یک محصول منحصر به فرد قابل ارائه باشد.

بنا به نظر کریستوفر اوپنهوس، رئیس شرکت دستگاه قهوه ساز ی Thou Mayest در کانزاس سیتی، “مردم فکر می کنند کشاورزان مزارع و املاک بزرگی دارند، ولی برخی از کشاورزان قهوه تنها یک یا دو هکتار زمین دارند. آنها زمین کافی برای ارائه کردن محصول خود را ندارند. برای پر کردن 100 کیسه به کشاورزان بیشتری نیاز است”. آیا باید قبول کنیم که این افراد مسئولیت پذیری کمتری دارند، کمتر در کار خود مهارت دارند و کمتر شایسته درآمد یا قدرشناسی هستند؟ البته که نه. ولی وقتی به معنای واقعی کلمه یا از لحاظ عاطفی ارزش بیشتری روی قهوه یک فرد می گذاریم در واقع همین کار را می کنیم.

آشنایی با دون قهوه سبز چیست؟

ماتیو سیتون، مدیر کل Kyagalanyi، شرکت صادرات خواهر Genuine Origin در اوگاندا می گوید: “محصولات یک کشاورز در اوگاندا وجود ندارد”. او با خنده می گوید: “مگر این که محصولات با اندازه نصف کیسه به فروش برسانیم”.

پشتیبانی از تولیدکنندگان از طریق زمین های بزرگ

سیتون اضافه می کند که Kyagalanyi تصمیم دارد روی ایجاد زمین های کوچک تمرکز کند زیرا تنوع بیشتر قهوه کیفیت بالا با فروشگاه های هدف را امکان پذیر می کنند که منجر به قیمت فروش بالاتر می شود. در نتیجه، نقدینگی بیشتری به کشاورز می رسد، از طریق قیمت و سرمایه گذاری روی ماشین آلات، و همچنین کشاورز به آموزش و پرسنل بیشتری دسترسی پیدا می کند.

به نظر من همانند مابقی تیم در Genuine Origin، اهداف مشترک ما باید فراهم کردن بهترین قهوه سبز ممکن برای مشتریان باشد و مشارکت ما با جوامع تولیدکننده قهوه باید اجازه رشد را به آنها بدهد. هر دوی این اهداف به یک اندازه برای ما مهم هستند زیرا: اگر جوامع قهوه رشد نکنند، دیگر نمی توانند جوامع قهوه باشند و محصولات آنها برای فروش کاهش خواهد یافت. همچنین، نمی توان با افراد مختلف همکاری کرد و اهمیتی به گرسنه بودن بچه های آنها نداد.

گیاه قهوه چگونه رشد می کند ؟

ما از طریق برنامه Volcafe Way تلاش زیادی کرده ایم تا به تولیدکنندگان کمک کنیم- چه آموزش و راهنمایی کشاورزی و چه آموزش و راهنمای کسب و کارهای کوچک. ما به طور مستمر در زنجیره تامین خود سرمایه گذاری می کنیم تا شرکایمان بتوانند کسب و کارها و مزارع پایدار زیستی داشته باشند که از لحاظ مالی هر سال سودآور باشند (و این خدمات کاملا رایگان بوده و هیچ انتظاری وجود ندارد. آنها هیچ تعهدی به فروش قهوه خود به ما ندارند  آنها می توانند محصول را به بالاترین قیمت پیشنهادی بفروشند).

ترسل ون فوچ، رئیس سابق فروش و بازاریابی در Genuine Origin می گوید: “اگر قهوه را فقط از یک فروشنده بخریم کمکی می کند؟ بله، به آن تولیدکننده و خانواده اش کمک می کند. ولی اگر از کل جامعه خرید کنیم- انتخاب بهترین برای مشتریان Genuine Origin و پیدا کردن گزینه های دیگر برای دیگران- مشارکتی ایجاد می شود که پیامدهای ماندگار دارد”.مزارع کشاورزی قهوه

زمین های جمعی موجب پیشرفت جوامع می شوند

میچ ریچموند، رئیس شرکت Volcafe در اندونزی، ناظر شرکت Volkopi است که شرکت خواهر صادر کننده می باشد. Volkopi به صورت هفتگی از گروه های کشاورزی خرید می کند که شامل 20 تا 40 کشاورز است. درآمد اصلی این کشاورزان از قهوه می باشد.

وی می گوید: “دیدار هفتگی با آنها ما را قادر می کند کیفیت، مسائل و پیشرفت های جدید را تحت نظر داشته باشیم. همچنین از این لحظات برای آموزش های خرد استفاده می کنیم. این برخورد موجب ایجاد اعتماد نیز می شود”.

یکی از نتایج این اعتماد پروژه ای بود که شامل نقشه برداری از تمامی محصولات مختلف در منطقه یک گروه از کشاورزان بود. وی توضیح می دهد: “ما می خواستیم کشف کنیم که کدام خصیصه عطری طعمی از هر گونه خاص قهوه تغییر دهنده عرضه ترکیبی است. از بین سه نوع غالب بهترین قهوه را انتخاب کرده و از همکاران خود در سراسر جهان خواستیم تا آن را امتحان کرده و به ما بازخورد بدهند. این کار خیلی زود توجه مشتریان را جلب کرد و دو سال بعد گلخانه ای برای بهترین نوع داشته و در تلاش هستیم آن را درون گروه پرورش دهیم”. وی ادامه می دهد: “توسعه دادن دسترسی بهتر به بازار تاثیر فوری روی شرایط و کیفیت زندگی دارد. از آن جایی که اندونزی کشاورزان کوچکی دارد، آنها تنها در صورتی می توانند قهوه و شرایط خود را بهبود ببخشند که به عنوان یک جامعه عمل کنند”.

تور کافی شاپ های تخصصی باکو ، آذربایجان

زمین های جمعی چگونه دسترسی به بازار را بهبود می بخشند؟

در گواتمالا نیز به طور مشابه تقریبا 98 درصد از تولیدکنندگان قهوه سهام داران کوچک هستند. ادواردو کابررا، مدیر خرید Waelti Schoenfeld، صادرکننده خواهرGenuine Origin  در گواتمالا، توضیح می دهد که چالش های پیش روی آنها از بازدهی پایین تا دسترسی محدود به بازار متنوع است، زیرا بسیاری در مناطق دوردست و گاهی اوقات بدون دسترسی به جاده زندگی می کنند.

وی می گوید: “این تولیدکنندگان به بازار دسترسی دارند، ولی بیشتر آنها به بازاری که لیاقت آن را دارند دسترسی ندارند. در صورتی که آنها بخواهند به بازارها و فرصت های بهتر دسترسی پیدا کنند باید شیوه فروش قهوه در سال های گذشته را تغییر دهند. متاسفانه، برای سهام داران کوچک چالش های اقتصادی زیادی در راه دسترسی به توانایی ارائه قهوه به انبار نهایی وجود دارد. حمل و نقل یک محصول کوچک گران بوده و پرداخت گاهی زمان بیشتری می برد و آنها باید تا به پایان رسیدن برداشت کلی صبر کنند”.

جوامع حمایت کننده از یکدیگر

کابررا ادامه می دهد: “این جاست که محصولات جمعی وارد بازی می شوند. تولیدکنندگان فردگرا نیستند، بلکه اغلب با دوستان و خانواده خود همکاری می کنند. پس چرا نباید به عنوان گروه تثبیت شوند تا همگی سود ببرند؟” هزینه های حمل و نقل کاهش یافته، کیفیت حفظ شده و مهم تر از همه، افراد بیشتری از معامله سود می برند زیرا به بازارهای بهتری دسترسی پیدا می کنند.

برخلاف محصولات دارای یک تولیدکننده یا محصولات یک ایالت، در محصولات جمعی تنها یک تولیدکننده به شرایط زندگی خود بهبود نمی بخشد. کابررا توضیح می دهد که تولید قهوه در گواتمالا در یکی از سخت ترین شرایط خود قرار گرفته است. علاوه بر چالش های قیمت گذاری، تولیدکنندگان در سال های اخیر با چالش های آفتی مانند پوسیدگی برگ قهوه/ لارویا  la roya ، گیاه قهوه قدیمی و تاثیرات تغییر شرایط آب و هوایی از جمله خشکسالی های شدید مواجه بوده اند.

کابررا می گوید: “ولی به عنوان یک کشور عاملی داریم که خیلی به نفع ماست: تولیدکنندگان! آنها سخت کوش، سرسخت و گاهی اوقات حتی کله شق بوده، ولی عاشق قهوه و چیزی که برای کشور به ارمغان می آورد هستند”. وی ادامه می دهد: “بسیاری از تولیدکنندگان در حال دخیل شدن و انگیزه بخشیدن به یکدیگر برای پیشرفت هستند، حتی زمانی که تاثیر روش های هر فرد در مزرعه تاثیر محدودتری روی کیفیت نهایی قهوه دارد. با وجود گروهی از کشاورزان پایدار در جامعه، پایداری و رفاه کل جامعه تضمین می شود”. این امر موجب می شود که جامعه قهوه بزرگ تر شده و پایدارتر شود- و شاید حتی آن را بیشتر عاشق قهوه و آن چه با خود دارد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من
وبلاگ
خانه