مقاله قهوه

مقاله قهوه » گیاه قهوه چیست، گیاه قهوه را بیشتر بشناسید

گیاه قهوه چیست، گیاه قهوه را بیشتر بشناسید

گیاه قهوه - فروشگاه قهوه ملو

گیاه قهوه چیست؟ هنگامی که لاته یا آن قهوه فیلتر شده خوشمزه را می نوشیم احتمالاً فراموش می کنیم که نوشیدنی های مورد علاقه ما از یک گیاه قهوه عربیکا و یا روبوستا بدست می آید. در حالی که میلیون ها درخت قهوه در سراسر جهان رشد می کند، میوه آنها در طول روز به ما انرژی می بخشد.

اما گیاه قهوه چه شکلی است؟ چند گونه از آن وجود دارد؟ و گل ها و گیلاس های آن بر نوشیدنی ای که هر روز مصرف می کنیم، چه تأثیری دارد؟

به خواندن ادامه دهید تا متوجه شوید.

تصویر گیاه قهوه

تصویر گیاه قهوه

تاریخچه کوتاهی از قهوه

وقتی کلمه “قهوه” را می شنوید چه کشوری به ذهنتان خطور می کند؟ کلمبیا، برزیل، اندونزی؟ در واقع، گیاه قهوه از اتیوپی می آید.

در طول قرن ها، قهوه در سراسر آفریقا و خاورمیانه و از آنجا در سراسر جهان پخش شده است. چندین داستان درباره چگونگی این وجود دارد از اشخاص مهمی که هنگام خروج از یمن به اروپا به صورت پنهانی دانه ها را برده و پرورش داده اند. آنچه غیر قابل انکار نظر می رسد این است که امپراتوری ها نقش مهمی ایفا کرده اند.

برگردیم به امروز. قهوه بخشی جدایی ناپذیر از اقتصادهای آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین است. کشورهای غیر تولید کننده نیز هر روزه در تفت دادن و مصرف مقادیر وسیع  قهوه هر روز رشد می کنند.

اما واقعاً این نوشیدنی چیست؟ از چه چیزی ساخته شده است؟

تصویر گیاه قهوه

تصویر گیاه قهوه

بهترین دانه‌های قهوه عربیکا در دنیا بر حسب کشور به هیچ وجه مشخص نیستند زیرا بزرگترین عامل تعیین این موضوع‌ ترجیح شخصی است. به عنوان مثال برخی از مردم ممکن است اسیدیته انگور مانند یا میوه‌ای قهوه کنیایی را به تعادل کلاسیک قهوه کلمبیایی‌ترجیح دهند.

گیاه قهوه چه شکلی است؟

نام “دانه قهوه” تنها یک دروغ است: قهوه یک هسته است. شما (به طور معمول) دو عدد از این هسته ها را درون هر میوه گیلاس­مانند گیاه قهوه پیدا خواهید کرد.

گیاه قهوه نیز می تواند به عنوان یک درخت طبقه بندی شود، زیرا توانایی رشد تا حدود 9 متر دارد. اما در مزارع قهوه، آن را کوتاه می کنند تا برداشت آسان تر شود. در نتیجه، اغلب مانند یک بوته به نظر می رسد.

  • شاخه ها و برگ ها

از تنه اصلی گیاه قهوه، شاخه های افقی اولیه، ثانویه و ثالثیه را مشاهده خواهید کرد. از این شاخه ها، برگ های مومی سبز تیره به صورت دوتایی رشد می کند.

ریکاردو آلوارز، یک برزشناس در Finca Los Tres Potros در السالوادور، به من می گوید: “برگ برای گیاه، چیزی اساسی است زیرا فتوسنتز در برگ اتفاق می افتد.” به بیان دیگر، نبود برگ به معنای نبود انرژیست. و بدون انرژی، گیاهان هرگز قادر به ثمر دادن گیلاس های خوشمزه ای نیستند که حاوی دانه های قهوه ما باشند.

  • گلها

هنگامی که گیاه قهوه حدود سه یا چهار ساله است، برای اولین بار گل می دهد. گل های کوچک، ظریف و سفید در جایی که برگ ها و شاخه ها به هم می پیوندند رشد می کنند و عطر شیرینی آزاد می کنند.

آلوارز به من می گوید: “گل همان جایی است که اندام های جنسی در آن قرار دارند.” به عبارت دیگر، برگ ها و گل ها به تولید مثل و بقای گیاه قهوه کمک می کنند.

  • گیلاس ها

شش تا هشت هفته پس از گرده افشانی، یک میوه گیلاس

گیاه قهوه و گل های آن

گیاه قهوه و گل های آن

­مانند همان جایی که گل ها قرار گرفته بودند ظاهر می شود. گیلاس های نرسیده سبز هستند و با گذشت زمان و بسته به نوع شان، قرمز، زرد، نارنجی یا حتی صورتی می شوند؛ و به محض رسیدن، به طور فزاینده ای شیرین تر می شوند.

روش کار با اسپرسوسازهای روگازی

محتوای کافئین موجود در گیلاس چیست؟  در واقع به عنوان یک عامل بازدارنده علیه -بیشتر- شکارچیان عمل می کند. (متاسفانه، یکی از بدترین آفات قهوه را نیز جذب می کند: سوسک سوراخ کننده قهوه که با کافئین زنده می ماند.)

درون گیلاس، چندین لایه را می بینید. آلوارز می گوید که آن یک “پوسته” دارد که گیلاس واقعی است، و سپس غلاف میوه است که موسیلاژ  میوه در آن قرار دارد.” و در داخل آن دانه ها قرار دارند که نمی توانیم روز خود را بدون آن ها بگذرانیم – دانه های قهوه!

دانه ها

در داخل هر گیلاس، دو دانه کوچک خواهید یافت – مگر اینکه گیاه قهوه peaberry باشد یا معیوب باشد. peaberry زمانی اتفاق می افتد که دانه ها به هم پیوسته باشند: به جای دو دانه شبیه بادام زمینی، یک دانه گردتر و بزرگتر به شکل نخود خواهید داشت. این برای حدود 5٪ از دانه ها اتفاق می افتد.

این دانه ها دانه های قهوه هستند. قبل از خشک شدن، برشته شدن، آسیاب شدن، و در نهایت تبدیل شدن به نوشیدنی مورد علاقه ما، از طریق فراوری گسترده ای دانه ها از میوه ها جدا می شوند.

اما همه گیاهان قهوه یکسان نیستند…

انواع گیاه قهوه

انواع گیاه قهوه

انواع مختلف گیاه قهوه

قهوه دارای بیش از صد گونه مختلف است و هر گونه را می توان به انواع مختلف تقسیم کرد. و همه این ها بر طعم قهوه، مقدار کافئین و نحوه رشد آن تأثیر می گذارند.

2 گونه اصلی درخت قهوه : عربیکا و قهوه روبوستا

عربیکا پرمصرف ترین قهوه در دنیا است که تقریبا 70٪ از صنعت قهوه را تشکیل می دهد. این قهوه برای عطر و طعم با کیفیتش شناخته شده است؛ متخصص زیست شناس ICFC پاناما و تحلیلگر زنجیره ارزش قهوه والنتینا پدروتی می گوید: “در بازار قهوه تخصصی، با عربیکا پیش می روید.”

عربیکا، در مقایسه با روبوستا:

  • به آب و هوا حساس تر است
  • بیشتر در معرض آفات است
  • در دماهای پایین رشد می کند (که اغلب با افزایش ارتفاع یا رشد در سایه در ارتباط است)
  • معمولاً تعداد گیلاس کمتری تولید می کند
  • محتوای کافئین آن کم است
  • دارای شیرینی بیشتر و عطر و طعم پیچیده تر بوده و معطر تر است

روبوستا یا کانفورا درختی با دوام تر و قوی تر است که حدود 30 درصد از صنعت قهوه را شامل می شود. روبوستا در مقایسه با عربیکا:

 

هوه کنیایی با توجه به منطقه، گوناگونی­ها و روش­های فرآوری، دارای طیف گسترده­ای از طعم ­ها و تفاوت­های ظریف است. کنیا یک کشور بزرگ با طیف گسترده­ ای از فرهنگ­ها و آداب و رسوم است که برای کسانی که می­خواهند به مناطق مجزایی وارد شوند، بسیار مناسب است. بهترین قهوه کنیایی می­تواند طیف گسترده­ ای از طعم­ها را برای افرادی که دارای قدرت چشایی پیشرفته هستند داشته باشد.

 

  • در مقابل بیماری ها و آفات مقاوم تر است
  • دارای محتوای کافئین بالاتر است
  • در دماهای گرم تر رشد می کد
  • محصول بیشتر با تعداد گیلاس بیشتر و در نتیجه دانه های بیشتر دارد.با این حال، این به این معنی است که گیلاس ها مواد مغذی کمتری دریافت می کند و بنابراین قهوه اغلب دارای کیفیت پایین تری است.
  • به تلخی تمایل دارد
تصویری از مزرعه قهوه

تصویری از مزرعه قهوه

جهان بزرگ انواع قهوه

بر خلاف گونه ها، ما انواع مختلفی از قهوه را مصرف می کنیم. دفعه بعد که یک کیسه قهوه تخصصی خریداری می کنید، به برچسب نگاه کنید: ممکن است به شما بگوید کدام نوع را می نوشید.

برخی از رایج ترین آنها عبارتند از تیپیکا، بوربون و کاتورا. و همچنین گشا / گیشا، که احتمالاً معروف ترین نوع قهوه است. این قهوه فوق العاده با عطر و طعم ظریف گل مانند همراه با غلظتی مانند چای شناخته می شود. دانه های سبز آن تا قیمت 803 دلار به ازای هر پوند فروخته می شود.

چگونه قهوه را پرورش می دهند؟

صنعت قهوه نیز گاهی اوقات انواع ترکیبی را ایجاد می کند. همانطور که پدروتی می گوید، این زمانی اتفاق می افتد که صنعت “ضرورت و یا بازار را برای ترکیب انواع قهوه مناسب می بیند” و هدف از این کار؟ مقاومت در برابر بیماری، بهره وری بالاتر و طعم بهتر

تصویری از گیلاس قهوه

تصویری از گیلاس قهوه

زندگی یک گیاه قهوه

پدروتی به من می گوید که گیاه قهوه می تواند تا 80 سال عمر کند. اما در یک مزرعه تجاری؟ آلوارز می گوید بسته به اینکه چگونه از آنها مراقبت می شود می توانید انتظار داشته باشید بین 20 تا 30 سال عمر کنند.

برای چند سال اول زندگی درخت، نباید بهره وری زیادی انتظار داشته باشید. به یاد داشته باشید، درخت تا سه-چهار سالگی گل نمی دهد.

تمام درختان قهوه زندگی خود را مانند همان دانه هایی آغاز کردند که ما هر روز دم می کنیم و می خوریم. همانطور که درخت رشد می کند، می توانید شاخه های متمایز آن و برگ های سبز روشنش را ببینید. بیشتر تولیدکنندگان، درختان قهوه جوان را در قلمستان ها نگهداری می کنند تا زمانی که نهال آماده کاشت در مزرعه باشد.

هنگامی که یک گیاه قهوه بالغ می شود، گل می دهد؛ این معمولاً بعد از بارش سنگین اتفاق می افتد. و پس از گل، گیلاس می آید. در بعضی از کشورها، مانند کلمبیا، آب و هوا به گونه ای است که درختان دو بار در سال گل می دهند – چیزی که به نوبه خود منجر به دو برداشت در سال می شود.

آرتورو آگوییری از Finca El Injerto، گواتمالا، به من می گوید که تولیدکنندگان و کارکنان مزرعه قهوه باید یاد بگیرند که وقتی قهوه برای برداشت آماده می شود بتوانند آن را تشخیص دهند.

  • برای قهوه عربیکا، زمان گلدهی تا برداشت تقریباً 9 ماه است
  • قهوه روبوستا می تواند دو تا سه بار در سال، بسته به آب و هوا و خاک، برداشت شود

درخت قهوه با گیلاس های درخشان و گل های سفید و ظریفش ظاهری زیبا برخوردار است. ممکن است درخت از نوع قوی ارتفاع کم یا یک درخت ارتفاع بالا اما حساس و باشکوه باشد، یک نهال جوان یا یک غول قدیمی، پر از میوه رسیده و یا فقط برگ های سبز تیره؛ در هر صورت، به لطف این درخت است که می توانیم از دم کردن روزانه قهوه لذت ببریم و میلیون ها نفر از مردم سراسر جهان زندگی خود را بگذرانند.

 

مراقبت از گیاه قهوه – رشد گیاهان قهوه در داخل خانه

آیا می‌دانستید که گیاهی که دانه‌های قهوه را پرورش می‌دهد، یک گیاه آپارتمانی عالی نیز به حساب می آید. گیاه قهوه یکی از ساده ترین و مقاوم ترین گیاهان آپارتمانی به حساب می آید، برای کشت و ترویج توسط باغبانان با تجربه و مبتدی نیز عالی است. مراقبت از گیاه قهوه نه تنها آسان است، بلکه خود گیاه نیز بسیار دوست داشتنی است و انرژی فوق العاده ای به خانه شما یا محیط کاری شما می دهد.

چگونه گیاه قهوه را پرورش دهیم

گیاهان قهوه میزان نور زیاد، اما غیر مستقیم را ترجیح می دهند. این بدان معناست که آنها باید در نزدیکی یک پنجره قرار گیرند اما مستقیماً در خود پنجره قرار نداشته باشند، چون در آن صورت میزان نور زیادی به آن ها برخورد مینماید. آنها همچنین نمی توانند دمای زیر صفر را تحمل کنند و در دماهایی که به طور مداوم زیر 65 درجه فارنهایت (18 درجه سانتیگراد) باقی می مانند، عملکرد خوبی را از جهت رشد و طراوت،  ندارند. (فضا های گرم برای این گیاهان در منزل مناسب تر است)

درخت قهوه - قهوه ملو

گیاه قهوه چیست – قهوه ملو

هنگام رشد گیاهان قهوه، خاک آن باید مرطوب بماند، اما خیس نباشد. همچنین مطمئن شوید که هم خاک و هم گلدانی که گیاه قهوه شما در آن رشد می کند دارای زهکشی خوبی باشد. رطوبت اطراف گیاه نیز باید بالا بماند. قرار دادن گیاه قهوه روی یک سینی سنگریزه پر از آب به حفظ میزان رطوبت خاک کمک می کند. مانند، بسیاری از گیاهان آپارتمانی، یک گیاه قهوه در زمستان نسبت به تابستان به حجم آب کمتری نیاز دارد.

تفاوت قهوه اسپرسو در برابر قهوه فیلتری

روال مراقبت از گیاه قهوه شما همچنین می تواند شامل کود دهی سبک با کود متعادل یک بار تا دو سه ماه یکبار در بهار و تابستان باشد. به خاطر داشته باشید که یک گیاه قهوه شاد می تواند تا 6 فوت (2 متر) رشد کند. بنابراین، فضای کافی برای گیاه فراهم کنید یا هرس را بخشی منظم از مراقبت از گیاه قهوه خود قرار دهید. اگر می خواهید گیاه قهوه خود را هرس کنید، بهترین زمان اوایل بهار است.

شاید برایتان این سوال ایجاد شود که آیا واقعاً می توانند محصول  قهوه مناسبی را بعد از رشد این گیاهان برداشت کنید؟

 اگر گیاه قهوه در شرایط ایده آل در داخل خانه رشد کند، در نهایت پس از بلوغ گل می دهد که ممکن است سه تا پنج سال طول بکشد. با این حال، حتی در بهترین شرایط، فقط می توانید انتظار داشته باشید که چند گل تشکیل شود، اما اگر آنها را با دست گرده افشانی کنید، گل هایی تولید می کنند که قدرت تبدیل شدن به دانه های قهوه را دارند. ممکن است برای دم کردن یک فنجان قهوه کافی نباشد.

چه مدت طول می کشد تا گیاه قهوه رشد کند؟

بسته به تنوع، تقریباً 3 تا 4 سال طول می کشد تا درختان قهوه تازه کاشته شده میوه دهند. میوه ای که گیلاس قهوه نامیده می شود، زمانی که رسیده و آماده برداشت می شود به رنگ قرمز روشن و تیره در می آید.

آیا کشت قهوه  در منزل آسان است؟

بله. گیاه قهوه یک گیاه فوق العاده آسان برای کشت دادن در منزل است. در صورتی که نور، آب و رطوبت به میزان مناسب به آن برسد.

 

بوته قهوه - قهوه ملو

قهوه از چه گیاهی درست میشود – قهوه ملو

گیاه قهوه چیست ؟

گیاه قهوه یک نمونه کوچک جذاب با برگ های سبز براق و فشرده است. گیاه قهوه (Coffea arabica) در بهار با گل‌های کوچک سفید گل می‌دهد و سپس توت‌هایی به اندازه نیم اینچ به بار می‌آورد که به تدریج از سبز تا غلاف‌های مایل به سیاه تیره می‌شوند. هر یک از این میوه ها حاوی دو دانه است که در نهایت به دانه های قهوه ای تبدیل می شوند که برای دم کردن قهوه استفاده می کنید. به غیر از دانه ها، مهم است که بدانید تمام قسمت های گیاه هم برای انسان و هم برای حیوانات سمی هستند.

قهوه درخت است یا بوته ؟

قهوه در اصل یک درخت میباشد، اما برای اینکه برداشت محصولات آن راحت تر باشد، به میزان بیشتری حرص میشوند تا دارای ارتفاع بالایی نباشد، اگر درخت قهوه حرص نگردد، ارتفاع این درخت ها تا 5 متر نیز میتواند برسد.

گیاهان قهوه به درختانی با اندازه متوسط رشد می کنند. اما پرورش دهندگان به طور منظم این گیاهان را هرس می کنند تا اندازه قابل کنترل تری داشته باشند، به خصوص زمانی که گیاهان در داخل خانه رشد می کنند. (توجه داشته باشید که نمی‌توانید از دانه‌هایی که در فروشگاه می‌خرید، بوته‌های قهوه بکارید؛ دانه‌هایی که فرآوری شده و برشته شده‌اند و جوانه نمی‌زنند.)

2 دیدگاه در “گیاه قهوه چیست، گیاه قهوه را بیشتر بشناسید

  1. هادی گفت:

    سلام، بسیار اطلاعات جالبی در مورد درخت قهوه یا همان گیاه قهوه دادین، من تا حالا جایی رو ندیدم که نهال درخت قهوه را بفروشن، اگر جایی را میشناسید، ممنون میشم اعلام کنید تا بتوان بوته قهوه را برای نگهداری در منزل خریداری نمود

    1. melo-admin گفت:

      با عرض سلام ممنون که دیدگاه خود را در ضمینه، گیاه قهوه (درخت قهوه) با ما به اشتراک گذاشته اید، متاسفانه برای خرید بوته قهوه، مکان خاصی را نمیشناسیم، در صورت کسب اطلاعات بیشتر، حتما به شما پیام داده خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من
وبلاگ
خانه