مقاله قهوه

مقاله قهوه » قهوه کنیایی: چگونه مانند یک متخصص قهوه واقعی آن را بخرید، دم کنید و از آن لذت ببرید

قهوه کنیایی: چگونه مانند یک متخصص قهوه واقعی آن را بخرید، دم کنید و از آن لذت ببرید

قهوه کنیا

قهوه کنیایی به طور گسترده یکی از بهترین قهوه ­های جهان در نظر گرفته می­شود.

شرایط ایده­ آل برای رشد، تحقیقات پیشرفته و استراتژی فروش و صادرات سطح بالا در ترکیب با یکدیگر یک محصول منسجم و استثنایی تولید می­کنند.

با این حال، قهوه کنیایی با توجه به منطقه، گوناگونی­ها و روش­های فرآوری، دارای طیف گسترده­ای از طعم ­ها و تفاوت­های ظریف است. کنیا یک کشور بزرگ با طیف گسترده­ ای از فرهنگ­ها و آداب و رسوم است که برای کسانی که می­خواهند به مناطق مجزایی وارد شوند، بسیار مناسب است. بهترین قهوه کنیایی می­تواند طیف گسترده­ ای از طعم­ها را برای افرادی که دارای قدرت چشایی پیشرفته هستند داشته باشد.

نگران کننده است که گسترش شهرها و نوسانات قیمت قهوه بازدهی صادرات را تحت تاثیر قرار داده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد صنعت قهوه در این کشور آفریقای جنوبی به مطالعه ادامه دهید و چگونگی بهترین روش دم کردن قهوه کنیایی در منزل را ببینید.

اطلاعات جالب درباره قهوه کنیا

اینفوگرافی قهوه کنیا

                                                                                                                                                         ( اینفوگرافی  kenyan-coffee-facts)

خصوصیات طعم: طعم آن چطور است؟

دانه­ های قهوه ی کنیایی برای پیچیدگی متعادل و ابعاد عمیقشان شناخته شده ­اند. آن­ها به طور معمول یک طعم شگفت­ انگیز شیرین را ارائه می­دهند که کارشناسان آن را به عنوان اسیدیته شراب­ مانند توصیف می­کنند. بسیاری از دانه­ های قهوه که در ارتفاعات بالا در خاک­های آتشفشانی رشد می­کنند از محتوای اسیدی اشباع شده ­اند.

دانه­ های قهوه کنیایی دارای غلظت متوسط هستند، در حالی که در هنگام چشیدن، عطر و طعم قوی و شاداب و تازه ای را در چشنده های زبانتان به وجود می ­آورند.بسته به نوع دانه، رنگ آن از انواع توت­های سیاه تا مرکبات تغییر می­کند.

این قهوه عموماً پس از دم شدن خالص و تمیز است و طعمی گرمسیری منحصر به منطقه خود دارد و که بسیاری از متخصصان آن را ستوده ­اند.

در ارتفاعات بالا در فلات کنیا بعضی از بهترین قهوه ­های پرطرفدار جهان کشت می­شوند. با غلظت کامل، اسیدیته دلپذیر، عطر و طعم غنی و رایحه معطر با نوت­های گل­ مانند، قهوه کنیایی به عنوان “قهوه تخصصی” شناخته می­شود. برای لذت بردن از طعم ­های پنهان آن کمی مکث کنید، حتی برای طعم دلپذیر کشمش ­مانند آن! . یکی از دلایلی که قهوه کنیایی به عنوان یکی از پنج قهوه برتر جهان شناخته می­شود این است که طعم بسیار متمایزی دارد.

همچنین طعمی که از آن در دهان باقی می­ماند مانند شراب است که نوت­های توت و مرکبات را از خود نشان می­دهد. قهوه کنیایی به طور معمول بصورت مرطوب فرآوری می­شود و برای خصوصیات قوی و شیرینی ­اش شناخته شده است.

نحوه کنترل نسبت دم آوری جهت ایجاد یک اسپرسو بهتر

قهوه کنیایی ظریف یا لطیف نیست، ترد و شاداب است، اغلب با قهوه Harrar اتیوپی مقایسه می­شود که قهوه کنیایی غلظت کامل­تر و غنی­ تری از عطر و طعم نسبت به آن دارد.

طعم متمایز این قهوه می­تواند به شکل گسترده ­ای بین مناطق تولیدکننده متفاوت باشد. اکثر قهوه­ های خریداری شده از بازارها کیفیتی عالی دارند اما تشخیص خاستگاه آن­ها مشکل یا حتی غیرممکن است.

بالاترین درجع قهوه کنیایی Kenya AA است که بزرگترین دانه­ های قهوه هستند، و گفته می­شود که روغن­های معطر بیشتری دارند.

گوناگونی ­های گیاهان قهوه در کنیا

خاک­های آتشفشانی قرمز نارنجی و رس­ مانند و آب و هوای معتدل منطقه و همچنین نور آفتاب استوایی ایده ­آل و گونه ­های مختلف گیاهان قهوه

  • SL 28
  • SL 34
  • K7
  • Ruiru 11
  • Batian

همگی نسبت به شرق آفریقا، و همچنین Blue Mountain متمایزند. این گوناگونی ­ها اجازه می­دهد تا کنیا، استوارترین تولیدکننده قهوه تخصصی در جهان باشد.

گونه­ های زراعى‌ قهوه تجاری، که توسط بنیاد تحقیقات قهوه کنیا تولید شده ­اند عبارتند از: Ruiri 11، که در تمام ارتفاعات به خوبی رشد می­کند و در برابر بیماری میوه قهوه و زنگ برگ قهوه مقاوم است؛ SL34، که در ارتفاعات بالاتر با بارندگی زیاد رشد می­کند؛ SL28، که به خوبی در ارتفاعات متوسط و بالا ​​رشد می­کند، جایی که زنگ برگ قهوه مشکل مهمی محسوب نمی­شود؛ و Kent، که در مناطق کم ارتفاع به خوبی رشد می­کند که در معرض زنگ برگ قهوه قرار دارند.

گونه آفریقایی K7 یک گونه French Mission Bourbon (قهوه عربیکا گونه بوربون) است که در Muhroni کنیا در Legetet Estate رشد می­کند. که براساس آزمایش فنجان­ زنی ( کاپینگ ) برای کشت انتخاب شد. قهوه روبوستا (قهوه کنفورا گونه روبوستا) در مناطق مرطوب و کم ارتفاع در کنیای غربی رشد می­کند.

کدام نوع قهوه کنیایی است؟

دو نوع دانه شاخص قهوه در جهان وجود دارد – عربیکا و روبوستا.

دانه­ های عربیکا با عطر و طعم بهتر و قهوه با کیفیت بالاتر شناخته شده­ اند، در حالی که دانه­ های روبوستا، که دارای تلخی ذاتی هستند، برای رشد آسان و تولید محصول بیشتر ستوده می­شوند.

کنیا محل تقریباً بی عیب و نقصی برای رشد دانه های عربیکا است که در ارتفاعات بالاتر و در خاک عمیق، رس ­مانند و زهکشی شده به خوبی رشد می­کنند.

تولید تقریباً انحصاری این دانه­ های باکیفیت به شهرتی جهانی برای کیفیت قهوه کمک می­کند.

در روند جهانی جدید، کنیا به طور فزاینده­ای برای معرفی گونه­ های ترکیبی جدید از عربیکا مشتاق است که در برابر بیماری مقاوم باشند.

طبق گفته­ های بسیاری از خریداران و کارشناسان، این دانه ­ها مانند دانه ­های کلاسیک و قدیمی SL-28 و SL-34 تفاوت­های ظریف و اسیدی مشابهی ندارند.

شرایط رشد قهوه کنیایی

در کنیا، قهوه در خاک­های آتشفشانی بارور در ارتفاعات بالا بین 1400 و 2000 متر بالاتر از سطح دریا رشد می­کند.

این خاک عمیق و رسی برای کشت دانه­ های عربیکا مناسب است و عمدتاً شهرت کنیا برای محصولات با کیفیت بر آن استوار است.

در حال حاضر در حدود 160.000 هکتار زمین قهوه کشت می­شود. این مقدار بین کشتزارهای بزرگ و مزارع کوچک تقسیم می­شود.

چرا استارباکس نمیتواند این کشور قهوه دوست را شکست دهد؟

یکی از این منطقه ­های بزرگ کشاورزی در دامنه­ های کوه کنیا قرار دارد که تا پایتخت (نایروبی) کشیده می­شود، مادامی که یک منطقه کشاورزی کوچک نیز در اطراف کوه Elgon قرار دارد.

طعم­ های مشخصی از جاوا کنیایی اغلب به نبود سایه در هر دوی این مناطق نسبت داده شده­ اند.

شرایط کشت قهوه در کنیا

شرایط کشت قهوه در کنیا

 

روش فرآوری دانه ­ها

یک پروتکل خاص در فرآوری دانه­ های قهوه کنیا به وجود آمده است که محصول قابل اعتماد با کیفیت بالا تولید می­کند. تمام فرآوری­ها از طریق روش مرطوب انجام می­شود که محصول نهایی آن فنجان قهوه­ای تمیز، خالص، روشن ­تر و میوه­ای­ تر است.

در هنگام برداشت، تنها میوه­های قرمز و کاملاً رسیده انتخاب می­شوند و دقت می­شود تا هر میوه آسیب دیده یا آلوده به بیماری جدا شود.

دانه­ ها یک فرایند تخمیر طولانی مدت را تا 36 ساعت پشت سر می­گذارند. این کمک می­کند تا پوشش نازک و شیرین شان جدا شود، سپس آن­ها را زیر نور خورشید خشک کرده و برای پاکسازی فرستاده می­شوند.

وضعیت فعلی صنعت قهوه کنیا 

صنعت قهوه در کنیا اغلب به عنوان یکی از پیشرفته ­ترین­ها در جهان شناخته می­شود. این امر به لطف یک سیستم تعاونی تولید، فرآوری، پاکسازی، و بازاریابی صورت گرفته است.آن­ها دارای امکانات تحقیقاتی پیشرفته و فروش و صادرات باز هستند که به نظر می­رسد کلید موفقیت است.

کشت قهوه در اواخر قرن بیستم با انگلیسی­ها به کنیا آمد که در حال حاضر 16امین تولیدکننده بزرگ قهوه در جهان با تولید سالانه در حدود 100 میلیون تن است.

تقریباً 95 درصد آن برای صادرات است، زیرا کنیایی ­ها خود بیشتر به نوشیدن چای علاقه­ مند هستند.

برآوردها می­گوید که 150.000 کشاورز قهوه در کنیا وجود دارد و تا شش میلیون کنیایی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از طریق صنعت قهوه مشغول به کار هستند. دو سوم این قهوه در مزارع کوچک و باقی آن در مزارع بزرگ تولید می­شود.

متاسفانه، علی­رغم سودآوری دانه ­ها، کشاورزان قهوه در کنیا جزو فقیرترین کشاورزان جهان هستند. این امر موجب سقوط تولید در سال­های اخیر می­شود، زیرا کشاورزان خرد تسلیم عوامل اجتماعی-اقتصادی می­شوند.

تولید قهوه هم اکنون به دلیل توسعه زمین­های مناطقی که قبلاً برای کشت مورد استفاده قرار می­گرفتند، و همچنین بی ثباتی قیمت جهانی قهوه در حال کاهش است.

بهترین روش­های دم کردن

کاهاوا چونگو

کنیایی ­ها خود، چای را به قهوه ترجیح می­دهند و تنها در چند دهه گذشته است که نوشیدن قهوه شروع و در منطقه رواج یافته است. در این مورد کاهاوا چونگو، که با نام قهوه تلخ کنیایی نیز شناخته شده است، استثنا محسوب می­شود، که به طور سنتی توسط مردان سواحیلی سالخورده از فنجان­های مینیاتوری نوشیده می­شد.

این نوشیدنی به طور معمول روی یک اجاق زغالی در یک کتری برنجی بلند دم می­شود و تلخی آن از وارد کردن زنجبیل، هل، دارچین و یا ادویه ­های دیگر به وجود می­آید. این نوشیدنی اغلب با خرما و دیگر خوراکی­های شیرین نوشیده می­شود تا طعم آن را به تعادل برساند.

بهترین کپسول های قابل شارژ نسپرسو در سال 2022

کاهاوا چونگو اغلب به عنوان مقوی باء مورد استفاده قرار می­گیرد، زیرا به گردش خون و هشیاری کمک می­کند.

روش های دم کردن قهوه کنیاروش­ های غوطه وری بهترین ­اند

اگر دوست دارید واقعاً از ظرافت ­های یک قهوه کنیایی لذت ببرید، بسیاری از کارشناسان توصیه می­کنند که به جای روش قطره­ای از روش غوطه وری استفاده کنید.

French Press یا Aeropress هر دو ابزار عالی برای این کار هستند.

همچنین پیشنهاد می­شود که دانه­ های کنیایی کمی قوی­تر از استاندارد دم شوند و بیشتر آسیاب بشوند. این کار باعث می­شود ماهیت روشن و اسیدی دانه ­ها برجسته شود.

روش Cold Brew با عطر و طعمی روشن

در یک روش مشابه، دانه­ های قهوه کنیایی، اغلب جزو بهترین موارد برای دم کردن به این روش در نظر گرفته می­شوند. دم کردن قهوه با این روش باعث می­شود که ظریفترین نوت­های گل­ مانند و میوه­ای دانه ­های قهوه، که در قهوه کنیایی مورد توجه خاصی قرار می­گیرد، حفظ شوند.

روش Cold Brew بسیار ساده است؛ کافی است قهوه را به مدت 18 تا 24 ساعت در آب سرد بخیسانید و سپس آن را صاف کنید. French Press یک ابزار قابل اعتماد برای این کار است، هرچند از ابزارهای ساده­ای مانند یک شیشه و غربال نیز می­توان استفاده کرد.

چه نوع تفت دادنی مناسب­تر است؟

کنیایی ها از انواع مختلف تفت ­دهی استفاده می­کنند، اما تفت دادن روشن را ترجیح می­دهند تا طعم و مزه میوه­ای دانه­ های قهوه حفظ شوند.

اگر چه طبقه­ بندی­های مختلف (AA، AB، peaberry) کمی متفاوت نسبت به گرما واکنش نشان می­دهند، تراکم نسبی تمام این دانه ­ها به این معنی است که همه طبقه­ بندی­ها بسیار بخشنده هستند.

کلید کار این است که اسیدیته میوه­ای دانه­ها را به شکلی نرم برجسته کنید. تفت دادن بسیار روشن اغلب ترجیح داده می­شود، اما کمی تیره­تر می­تواند طعم توت شیرین قهوه را استخراج کند.

تفت­ های بسیار سبک اغلب حالتی نشاسته ­ای دارند مانند مالت و موز، در حالی که تفت­ های تیره­ تر طعم کاکائو و کارامل را آشکار می­کنند.

مرحله خشک کردن از تفت دادن ، در قهوه کنیایی بسیار مهم است.

رسیدن به نقطه اولین ترک خوردن قهوه در روست باید به آرامی انجام شود – هنگامی که اولین صدای ترک­ خوردگی از دانه ­ها هنگام تفت دادن به گوش می­رسد.

خشک کردن کندتر کمک می­کند تا شیرینی و سنگینی مناسب بدنه ی قهوه هنگام نوشیدن احساس شود.

همچنین پیشنهاد می­شود که اجازه دهید دانه­ ها حداقل دو روز پس از فرایند تفت دادن استراحت کنند تا شیرینی ذاتی خود را بهینه کنند.

همین امروز از یک فنجان قهوه کنیایی لذت ببرید!

دانه ­های قهوه کنیایی به لطف خاك­های آتشفشانی رسی با ارتفاع بالا برای کشت قهوه عربیکا مناسب هستند.

کنیا با استفاده از این منابع طبيعی به طور صریح با سیستم رشد، تولید و توزیع پیشرفته، از مزایای قهوه خود به صورت تمام و کمال بهره می­برد.

با اثرگذاری منفی عوامل خارجی بر تولید در منطقه، مطمئن شوید که نمونه­ای از این محصول لوکس را قبل از اینکه دیر شود امتحان کنید.

1 دیدگاه در “قهوه کنیایی: چگونه مانند یک متخصص قهوه واقعی آن را بخرید، دم کنید و از آن لذت ببرید

  1. ملک گفت:

    مطالب بسیار عالی و کامل.
    کنیا بی نظیره حتما انتخاب کنید و لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من
وبلاگ
خانه